Wenaas Eftf - Redegjørelse etter åpenhetsloven

Virksomheten
Wenaas Eftf AS driver investeringsaktiviteter gjennom hel- eller deleide selskaper, og foretar finansielle plasseringer. Gjennom datterselskaper driver Wenaas Eftf AS med eiendomsutvikling og -forvaltning med fokus på næringseiendom, og er deleier i selskap som driver med handel og tjenesteyting. Selskapet har hovedkontor i Måndalen i Rauma Kommune, samt kontor i Ålesund Kommune. Wenaas Eftf AS har 6 ansatte, mens det er 37 ansatte i konsernet.

Åpenhetslovens formål
Wenaas Eftf AS med datterselskaper er omfattet av Åpenhetsloven som trådte i kraft 01.07.2022. Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmenheten tilgang på informasjon om dette. Loven pålegger selskapet å redegjøre for hvordan vi jobber med å håndtere forhold knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vår aktsomhetsvurdering er gjort i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Vi skal legge til rette for at offentligheten kan be om informasjon knyttet til virksomhetens negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. 

Med grunnleggende menneskerettigheter menes de rettigheter som følger av FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, begge fra 1966, samt Den internasjonale arbeidsorganisasjonen sine kjernekonvensjoner om grunnleggende rettigheter og prinsipper i arbeidslivet. Med anstendige arbeidsforhold menes arbeid som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter, helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, samt gir en lønn til å leve av.

Metodikk
Vi har lagt følgende metodikk til grunn for arbeidet med vår aktsomhetsvurdering:

  1. Forankring av ansvaret i styret og i selskapets ledelse. Interne rutiner og retningslinjer gjennomgås jevnlig og tilpasses ved behov.

  2. Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger. Alle vesentlige leverandører som det gjøres innkjøp fra kartlegges gjennom identifisering, informasjonsinnhenting og risikovurdering.

  3. Basert på risikovurderingen skal forhold som krever oppfølging tas tak i av selskapets ledelse slik at eventuelle negative konsekvenser unngås.

  4. Utarbeidelse av rapport om åpenhetsloven og besvare henvendelser om åpenhetsloven. 

Selskapets primære forretningspartnere og leverandører er aktører som yter tjenester i forbindelse med utvikling, forvaltning, drift og vedlikehold av våre eiendommer. Alle leverandører knyttet til ovennevnte er norske, men noen har utenlandske leverandørkjeder. 

Vi har foretatt en seleksjon av våre leverandører basert på størrelse på innkjøp. Vi har sett nærmere på de leverandører som vi har gjort innkjøp fra for mer enn NOK 500 000,- i 2023. For våre største leverandører har vi gjort en kartlegging av land, bransje, produkt/tjeneste, samt egen kjennskap til leverandørene. Deretter har vi gjort en risikovurdering av hver enkelt leverandør etter skala lav/middels/høy risiko. 

Kartleggingen er gjort basert på innhenting av informasjon direkte fra leverandørene, samt gjennomgang av offentlig tilgjengelig informasjon, som f.eks leverandørenes redegjørelser etter åpenhetsloven.

Konklusjon
Styret har det overordnede ansvaret for implementering av Åpenhetslovens forpliktelser. Styret har gjennomgått selskapets metodikk for å kartlegge og avdekke risikoforhold knyttet til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt de aktsomhetsvurderinger som er gjort pr juni 2024. Rutinene for innkjøp av varer og tjenester fungerer tilfredsstillende med tanke på Åpenhetslovens forpliktelser. Det er ikke avdekket negative funn ved noen av våre leverandører pr tidspunkt for avleggelse av denne rapporten. Vi mener risikoen generelt er lav, da majoriteten av produksjon/tjenesteleveranse skjer i land med lav risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Basert på gjennomført kartlegging og risikovurdering har Wenaas Eftf AS med datterselskaper ikke sett det som nødvendig å iverksette tiltak overfor noen leverandører. 

For ytterligere informasjon eller henvendelser knyttet til Åpenhetsloven, ta kontakt med oss. Kontaktinfo finnes på nettsiden vår.

Ålesund, 25.06.2024

Styret i Wenaas Eftf AS:
Nils Eirik Wenaas, styreleder og daglig leder
Lene Wenaas, styremedlem
Nils Wenaas, styremedlem